Sophie Wassenberg, moeder van Liselot

Sophie Wassenberg, moeder van Liselot (11 jaar): “Leven zonder stress door het makkelijk kunnen combineren van werk en kind.”

Ik ben de moeder van Liselot Nicolaas. Liselot is op De School gekomen vanaf 1 oktober 2009, ze was toen 8,5 jaar. Liselot heeft in Heemstede op de Icarus groep 1 en 2 gevolgd, daarna zijn wij naar Noorwegen verhuisd. Het schoolsysteem in Noorwegen is erg anders, en ik had het idee dat Liselot bij terugkomst achter liep bij haar oude klasgenoten op de Icarus. Het leek mij geen goed idee om haar daar dus weer te laten beginnen, met haar oude klasgenootjes waarschijnlijk een groep hoger. Ook al omdat Liselot toch al helemaal niet blij was met onze terugkeer naar Nederland.

Ik had een artikel gelezen over De School, toen ik in Noorwegen woonde, en het hele idee sprak me erg aan. Nu helemaal met de situatie van Liselot. Door het individuele onderwijs kan Liselot in haar eigen tempo haar achterstanden inhalen, en doordat ze erg was “verNoorst” had ze ook individueel aandacht nodig op met name de Nederlandse taal.

Daarbij ben ik zelfstandige en alleenstaand, werk ik onregelmatig, en maakt De School dit allemaal heel makkelijk en zonder stress te regelen. Liselot volgt dus het totaalpakket. En misschien niet het allerbelangrijkste, maar voorheen hadden we altijd ruzie s’ morgens, om op tijd op school te kunnen zijn. Nu zijn onze ochtenden relaxed, omdat het niet op 5 minuten aankomt.

Het meest waardevolle van De School voor mij en Liselot vind ik moeilijk aan te geven. De extra lessen zijn vaak erg leuk. Leven zonder stress door het makkelijk kunnen combineren van werk en kind. Liselot die heel zelfstandig leert werken, en
nooit het gevoel heeft gehad ‘achter’ te lopen. De individuele benadering, waardoor de leerkrachten extreem snel in de gaten hadden hoe Liselot in elkaar zit en welke benadering met haar het beste werkt. Inderdaad hoor je wel eens van mensen dat het zo chaotisch zou zijn op De School, maar dat is mijn ervaring helemaal niet. Juist om dit te laten werken, moet iedereen heel erg betrokken zijn en aan de ‘binnenkant’ is overal over nagedacht en wordt er nooit zomaar iets gedaan.
Verder ben ik erg blij met de biologische lunches. Dat Liselot nooit iets te eten of te drinken hoeft mee te nemen en dat ik erop kan vertrouwen dat ze altijd gezonde dingen krijgt. En tegelijk is er ruimte voor een koekje met elkaar, het wordt nooit
dogmatisch.

De mogelijkheid om af en toe gewoon midden in de week een dag vrij te nemen, om bijvoorbeeld samen de stad in te gaan, is heel prettig. Of om op vakantie te gaan buiten het seizoen! Zo kan ik Lotje nu meenemen op een cruise deze zomer, een aanbod dat voorbij kwam, maar deze week valt voor de officiële zomervakantie. Voor ons dus helemaal geen probleem.

Dan heb ik het nog niet gehad over het sociocratische kringen systeem, de 10 wekelijkse gesprekken van een uur met leerkracht, ouders en kind over de vorderingen en hoe het gaat en hoe iedereen erbij zit…..

Mij verbaast het vooral dat niet iedereen staat te dringen om zijn of haar kind op deze school te krijgen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *